
zaterdag, augustus 07, 2004
Bij de Olympische Spelen van Athene treedt Kodak op als officiële sponsor. Bij de door Kodak verzorgde Pers Service worden alleen Kodak films geaccepteerd.
Fujifilm heeft daarom een servicecontract gesloten met een ander fotolab in Athene. Fotografen die voorkeur geven aan fotograferen op Fujifilm kunnen terecht bij: ‘Photo Processing Image lab’, Amaliados 25, Ampelokipi Athens, P.C. 115-23, Greece.
Fujifilm heeft daarom een servicecontract gesloten met een ander fotolab in Athene. Fotografen die voorkeur geven aan fotograferen op Fujifilm kunnen terecht bij: ‘Photo Processing Image lab’, Amaliados 25, Ampelokipi Athens, P.C. 115-23, Greece.
vrijdag, augustus 06, 2004

This image by Martin Munkacsi spurred Cartier-Bresson to become a photographer.
Uit reacties blijkt dat zo'n 98% van de bezoekers van de site DigitalPhotography review niet weet wie Henri Cartier-Bresson was.
Teksten als: "hij fotografeerde zwartwit en onscherp en was dus een slechte fotograaf" zijn geen uitzondering, en die zijn dan nog afkomstig van de kleine groep mensen die wél eens foto's van hem gezien hadden.
Wat een hopeloos stelletje. En dan gezellig weer verder discussiëren over de komende 22 megapixel camera van 12000 euro.
Teksten als: "hij fotografeerde zwartwit en onscherp en was dus een slechte fotograaf" zijn geen uitzondering, en die zijn dan nog afkomstig van de kleine groep mensen die wél eens foto's van hem gezien hadden.
Wat een hopeloos stelletje. En dan gezellig weer verder discussiëren over de komende 22 megapixel camera van 12000 euro.
De Volkskrant vroeg een aantal Nederlandse fotografen naar een persoonlijke reactie op het overlijden van Henri Cartier-Bresson.
Marnix Goossens: "ik heb helemaal niets met hem. Het juiste moment klinkt natuurlijk leuk, maar ik heb me juist afgezet tegen het zoeken naar momenten.
(Niet onbelangrijk om te weten: Goossens werd van de School voor Fotografie geschopt omdat hij de gave van het goede moment niet had. Talent voor rancune heeft hij wél.)
Hans Aarsman: "Zijn werk is mij véél te braaf. Saai. Het beslissende moment is de ideologie van het aangeharkte tuintje, de taal van amateurfotoclubs."
(Vraag eens aan een willekeurige wereldburger of hij Hans Aarsman kent. De reactie zal vrijwel altijd zijn: nóóit van gehoord. Tsja, er zijn nu eenmaal niet veel Nederlandse fotografen die het talent van Cartier-Bresson bezitten. Vervolgens doen de minder getalenteerden alsof dat hun keuze is. Mij lijkt het eerder een fatale handicap. Wat meer respect is op zijn plaats.)
Gelukkig weten Eddy Posthuma de Boer en Daniël Koning de gave van HCB wél naar waarde te schatten.
Henri Cartier-Bresson
Marnix Goossens: "ik heb helemaal niets met hem. Het juiste moment klinkt natuurlijk leuk, maar ik heb me juist afgezet tegen het zoeken naar momenten.
(Niet onbelangrijk om te weten: Goossens werd van de School voor Fotografie geschopt omdat hij de gave van het goede moment niet had. Talent voor rancune heeft hij wél.)
Hans Aarsman: "Zijn werk is mij véél te braaf. Saai. Het beslissende moment is de ideologie van het aangeharkte tuintje, de taal van amateurfotoclubs."
(Vraag eens aan een willekeurige wereldburger of hij Hans Aarsman kent. De reactie zal vrijwel altijd zijn: nóóit van gehoord. Tsja, er zijn nu eenmaal niet veel Nederlandse fotografen die het talent van Cartier-Bresson bezitten. Vervolgens doen de minder getalenteerden alsof dat hun keuze is. Mij lijkt het eerder een fatale handicap. Wat meer respect is op zijn plaats.)
Gelukkig weten Eddy Posthuma de Boer en Daniël Koning de gave van HCB wél naar waarde te schatten.

Henri Cartier-Bresson
Het bestaat echt: een digitale camera van 4 megapixels met ingebouwde FM-stereo radio.
De Foto Clip DM334S is te koop bij het gruwelijke homeshopping-programma van RTL4.
Dat is werrrrkelijk gewéldig Mike. Wat een faantaastisch apparááát!
De Foto Clip DM334S is te koop bij het gruwelijke homeshopping-programma van RTL4.
Dat is werrrrkelijk gewéldig Mike. Wat een faantaastisch apparááát!
Accreditatievoorwaarden Eredivisie seizoen 2005-2006:
Fotografen mogen alleen doelpunten en juichende voetballers fotograferen. Op het vastleggen van overtredingen, opstootjes tussen spelers, en treurende spelers na een wedstrijd staat definitieve verbanning. Let op extra clausule: Bij wedstrijden van Feyenoord mogen alleen doelpunten gemaakt door Feyenoord-spelers worden vastgelegd. Na nederlagen van Feyenoord dient al het fotomateriaal vernietigd te worden.
In de pauze van iedere wedstrijd worden door het lot 3 sportfotografen aangewezen die in een schavot worden geplaatst. Gedurende 15 minuten mogen de supporters hen bekogelen met rotte eieren, tomaten, munten en uitwerpselen. (Dit betreft geen nieuw onderdeel maar regulering van de bestaande voetbalfolklore.) Om alle supporters een gelijke raakkans te geven zal het schavot langs de tribunes worden gereden. Informatie voor skybox-bezoekers: ook het gooien van gsm's, champagneflessen en zalmsalade is toegestaan.
Ondertekening a.u.b. op de stippellijn. ..............
Fotografen mogen alleen doelpunten en juichende voetballers fotograferen. Op het vastleggen van overtredingen, opstootjes tussen spelers, en treurende spelers na een wedstrijd staat definitieve verbanning. Let op extra clausule: Bij wedstrijden van Feyenoord mogen alleen doelpunten gemaakt door Feyenoord-spelers worden vastgelegd. Na nederlagen van Feyenoord dient al het fotomateriaal vernietigd te worden.
In de pauze van iedere wedstrijd worden door het lot 3 sportfotografen aangewezen die in een schavot worden geplaatst. Gedurende 15 minuten mogen de supporters hen bekogelen met rotte eieren, tomaten, munten en uitwerpselen. (Dit betreft geen nieuw onderdeel maar regulering van de bestaande voetbalfolklore.) Om alle supporters een gelijke raakkans te geven zal het schavot langs de tribunes worden gereden. Informatie voor skybox-bezoekers: ook het gooien van gsm's, champagneflessen en zalmsalade is toegestaan.
Ondertekening a.u.b. op de stippellijn. ..............
Uit de benauwde manier waarop clubs in het betaald voetbal met de pers omgaan, blijkt de angst voor kritiek. De clubs willen persfotografen verbieden foto's van het publiek te maken. Als er relletjes uitbreken, of als een supporter een spandoek uitrolt met een dubieuze tekst, dan mag dat dus niet vastgelegd worden.
Voetbal is een grote sport, met veel supporters en waar veel geld in omgaat. Zo'n sport moet volwassen met kritische waarnemers en de media kunnen omgaan.
Commentaar in Trouw.
Voetbal is een grote sport, met veel supporters en waar veel geld in omgaat. Zo'n sport moet volwassen met kritische waarnemers en de media kunnen omgaan.
Commentaar in Trouw.
Commentaren van fotografen op de wurggreep van de voetbalclubs (en concertpromotors) op hun werk:
Guus Dubbelman: "Dit is al twintig jaar gaande. Ooit waren fotografen vrij om te doen wat ze wilden, toen mochten ze alleen nog maar aan de korte kant van het veld staan. Weer wat later moesten ze achter reclameborden zitten, tegenwoordig mag je niet van plek wisselen, zelfs al worden na een verlenging penalty's genomen bij het doel aan de overkant van het veld."
Paul Bergen (popfotograaf): "Ergens halverwege de jaren tachtig kregen fotografen ineens te horen dat we bij grote sterren alleen nog maar tijdens de eerste twee, drie nummers mochten fotograferen. Bij Britney Spears mochten we van drie nummers alleen de eerste minuut fotograferen, daarna was het wegwezen. Ook komen er steeds meer lange-lenzenconcerten waarbij oude sterren zich alleen nog laten fotograferen op minimaal tachtig meter afstand. Soms sta je daar en denk je: waar ben ik in godsnaam mee bezig?"
Meer in de Volkskrant.
Guus Dubbelman: "Dit is al twintig jaar gaande. Ooit waren fotografen vrij om te doen wat ze wilden, toen mochten ze alleen nog maar aan de korte kant van het veld staan. Weer wat later moesten ze achter reclameborden zitten, tegenwoordig mag je niet van plek wisselen, zelfs al worden na een verlenging penalty's genomen bij het doel aan de overkant van het veld."
Paul Bergen (popfotograaf): "Ergens halverwege de jaren tachtig kregen fotografen ineens te horen dat we bij grote sterren alleen nog maar tijdens de eerste twee, drie nummers mochten fotograferen. Bij Britney Spears mochten we van drie nummers alleen de eerste minuut fotograferen, daarna was het wegwezen. Ook komen er steeds meer lange-lenzenconcerten waarbij oude sterren zich alleen nog laten fotograferen op minimaal tachtig meter afstand. Soms sta je daar en denk je: waar ben ik in godsnaam mee bezig?"
Meer in de Volkskrant.
Klik hier voor de trailer van de film Paparazzi, die op 3 september in de Verenigde Staten in première gaat.
In verband met het overlijden van Henri Cartier-Bresson zendt de AVRO op zondag 8 augustus een documentaire over hem uit.
Zondag 8 augustus, Ned. 1, 18.27-19.25, AVRO.
Zondag 8 augustus, Ned. 1, 18.27-19.25, AVRO.
donderdag, augustus 05, 2004
Het NOS sportjournaal besteedde vanavond aandacht aan de dreigende boycot door sportfotografen van voetbalwedstrijden in de eredivisie.
De uitzending is de komende nacht veelvuldig te bekijken op Nederland 2.
De uitzending is de komende nacht veelvuldig te bekijken op Nederland 2.
De NVF schrijft morgen in een brief aan haar leden: "Teken voorwaarden Eredivisie niet!"
Samen met de Nederlandse Sport Pers (NSP) en het Genootschap van Hoofdredacteuren hebben NVJ en NVF bij de Eredivisie N.V. bezwaar aangetekend tegen de eenzijdig door de eredivisieclubs opgestelde voorwaarden.
In een eerste onderhandeling op donderdag 5 augustus hebben de vertegenwoordigers van de Eredivisie N.V. de journalistieke en economische bezwaren van de NVJ/NVF en NSP aangehoord.
Volgende week wordt verder onderhandeld. De NVJ/NVF en de NSP vragen hun leden in de tussentijd niets te ondertekenen met betrekking tot deze accreditatievoorwaarden.
Samen met de Nederlandse Sport Pers (NSP) en het Genootschap van Hoofdredacteuren hebben NVJ en NVF bij de Eredivisie N.V. bezwaar aangetekend tegen de eenzijdig door de eredivisieclubs opgestelde voorwaarden.
In een eerste onderhandeling op donderdag 5 augustus hebben de vertegenwoordigers van de Eredivisie N.V. de journalistieke en economische bezwaren van de NVJ/NVF en NSP aangehoord.
Volgende week wordt verder onderhandeld. De NVJ/NVF en de NSP vragen hun leden in de tussentijd niets te ondertekenen met betrekking tot deze accreditatievoorwaarden.
Het Japanse bedrijf Sigma heeft haar 2 modellen flitsers vernieuwd zodat deze geschikt zijn voor het I-TTL systeem van de Nikon D70. De luxe uitvoering EF500 DG Super en het basismodel EF500 DG ST zijn vaak voordeliger dan de door Nikon aangeboden flitsers, met vrijwel dezelfde functionaliteit, maar gemiddeld wat minder degelijk uitgevoerd.
(Dus als het plastic flitsvoetje afbreekt is dat geen totale verrassing.)
(Dus als het plastic flitsvoetje afbreekt is dat geen totale verrassing.)
Vanmiddag in het Parool een terugblik op het leven van Cartier-Bresson en een stuk over de tentoonstelling van Luc Delahaye in Huis Marseille (Amsterdam).

Iedereen kan op de hoek van de straat een fototoestel kopen en op een knopje drukken, maar in een fractie van een seconde een compositie maken kunnen maar zeer weinigen.
Henri Cartier-Bresson
woensdag, augustus 04, 2004
Pour moi, l'appareil (photograhique) est un véritable aimant. Il vous donne envie d'enfermer le monde entier dans cette petite boîte, avec tous les détails significatifs qui font le charme de l'existence.
Henri Cartier-Bresson, die maandag is overleden in zijn woonplaats Céreste (Lubéron). Hij overleed nadat hij enkele dagen geen voedsel meer tot zich genomen had, aldus zijn naaste familie.
Lees ook Le Monde en bekijk de diverse ingelaste programma's over H. C.-B. op de Franse televisiezenders vanavond. Ook op internet een filmpje over de overleden meester bij USA Today.
Henri Cartier-Bresson, die maandag is overleden in zijn woonplaats Céreste (Lubéron). Hij overleed nadat hij enkele dagen geen voedsel meer tot zich genomen had, aldus zijn naaste familie.
Lees ook Le Monde en bekijk de diverse ingelaste programma's over H. C.-B. op de Franse televisiezenders vanavond. Ook op internet een filmpje over de overleden meester bij USA Today.

Henri Cartier-Bresson, one of the great photographers of the 20th century and a founding father of modern photojournalism, has died aged 95, family friends said on Wednesday.
A founder of the Magnum picture agency in 1947 who admirers dubbed "the eye of the century," Cartier-Bresson died in the south of France on Monday, LCI television channel said.
The website of newspaper Libération said the photographer, an intensely private man, was buried on Wednesday in a quiet family ceremony at Monjustin, in the Provence region.
"He was the greatest. What he saw was extraordinary," said Goksin Sipahioglu, founder of Sipa Press photo agency. "He was a great and humble man.
Cartier-Bresson made his name partly by being in the right place at the right time, a knack that enabled him to develop his talent for capturing in his trade-mark black and white photographs what he called the "decisive moment."
During a career in which he traveled to more than 20 countries, Cartier-Bresson documented some of the most powerful moments and figures of the last century.
From the Spanish Civil war to the liberation of Paris during World War II, the death of India's Mahatma Gandhi to the fall of Beijing to Mao Zedong's forces in 1949 or the Berlin Wall.
In 1954, the Frenchman also became the first Western photographer allowed into the Soviet Union after the death of Soviet dictator Josef Stalin the previous year.
Cartier-Bresson's most striking photographs, such as the French boy proudly carrying two huge bottles with a little girl giggling behind him or the rotund man caught in mid-leap across a Paris puddle, illustrate the superb design, insight and gentle good humor characteristic of his work.
One of his most famous photographs, the 1938 "Picnic on the Banks of the Marne," shows a working-class family enjoying a picnic, innocently unaware of the camera's presence.
Bron: Reuters.

Brasserie Lipp. foto Henri Cartier-Bresson
Nu.nl gaat actuele digitale nieuwsfoto's van niet-professionele fotografen aanbieden aan de fotoredactie van het ANP. Die kiest de beste uit en zal deze selectie aanbieden aan de andere media. NU.nl geeft amateurfotografen een vergoeding voor elke foto die het ANP selecteert. Deze vergoeding bedraagt 65 euro per foto.
NU.nl publiceert deze fotodienst, waarbij amateurs hun foto's aanbieden, al een jaar. Uitgever Bert Wiggers spreekt van een doorslaand succes vanaf het begin. "Mensen sturen ons unieke foto's van branden, verkeersongelukken en evenementen." NU.nl ontvangt ongeveer 40 foto's per dag, waarvan er gemiddeld 10 journalistiek interessant zijn. "We krijgen nu het pand tijdens de brand en niet het obligate plaatje van het pand ná de brand", zegt Wiggers.
Door de digitalisering van de fotografie lopen veel Nederlanders met een digitale fotocamera op zak. Het komt daardoor dan ook steeds vaker voor dat nieuwsmomenten sneller door amateurs worden gefotografeerd, omdat professionals langere tijd nodig hebben om ter plekke te komen.
"Ik kan mij herinneren over een ongeluk bij de NS in Amsterdam dit jaar, waarbij twee treinen tegenelkaar kwamen. We hebben meteen een professionele fotograaf gestuurd naar de plek, maar het duurt even voordat de fotograaf aanwezig was, zijn laptop had geinstalleerd en de foto's weer had doorgestuurd. Ondertussen hadden amateur-fotografen al diverse beelden gemaakt van het ongeval," aldus Leo Blom van het ANP.
Bron: Nu.nl.
De opmerkingen van Leo Blom zijn bezijden de waarheid. Er waren wel degelijk fotojournalisten vrijwel direct ter plaatse bij het NS-ongeluk. (Ik kan het weten want ik had hen zelf getipt.) Dat andere professionele fotojournalisten dan ANP-ers sneller ter plaatse zijn bij actuele gebeurtenissen zet blijkbaar zoveel kwaad bloed bij het ANP dat men hen de pas wil afsnijden via het gebruik van amateurbeelden.
Bij de eerste mails die ik over dit onderwerp ontving is het woord broodroof al gevallen. (Voor mogelijke nijdige reacties van het ANP hoef ik niet bang te zijn: ze kunnen mijn bloed evengoed al drinken, getuige eerdere uitingen aan mijn adres....)
NU.nl publiceert deze fotodienst, waarbij amateurs hun foto's aanbieden, al een jaar. Uitgever Bert Wiggers spreekt van een doorslaand succes vanaf het begin. "Mensen sturen ons unieke foto's van branden, verkeersongelukken en evenementen." NU.nl ontvangt ongeveer 40 foto's per dag, waarvan er gemiddeld 10 journalistiek interessant zijn. "We krijgen nu het pand tijdens de brand en niet het obligate plaatje van het pand ná de brand", zegt Wiggers.
Door de digitalisering van de fotografie lopen veel Nederlanders met een digitale fotocamera op zak. Het komt daardoor dan ook steeds vaker voor dat nieuwsmomenten sneller door amateurs worden gefotografeerd, omdat professionals langere tijd nodig hebben om ter plekke te komen.
"Ik kan mij herinneren over een ongeluk bij de NS in Amsterdam dit jaar, waarbij twee treinen tegenelkaar kwamen. We hebben meteen een professionele fotograaf gestuurd naar de plek, maar het duurt even voordat de fotograaf aanwezig was, zijn laptop had geinstalleerd en de foto's weer had doorgestuurd. Ondertussen hadden amateur-fotografen al diverse beelden gemaakt van het ongeval," aldus Leo Blom van het ANP.
Bron: Nu.nl.
De opmerkingen van Leo Blom zijn bezijden de waarheid. Er waren wel degelijk fotojournalisten vrijwel direct ter plaatse bij het NS-ongeluk. (Ik kan het weten want ik had hen zelf getipt.) Dat andere professionele fotojournalisten dan ANP-ers sneller ter plaatse zijn bij actuele gebeurtenissen zet blijkbaar zoveel kwaad bloed bij het ANP dat men hen de pas wil afsnijden via het gebruik van amateurbeelden.
Bij de eerste mails die ik over dit onderwerp ontving is het woord broodroof al gevallen. (Voor mogelijke nijdige reacties van het ANP hoef ik niet bang te zijn: ze kunnen mijn bloed evengoed al drinken, getuige eerdere uitingen aan mijn adres....)
De clubs uit de hoogste afdeling van het betaald voetbal willen persfotografen vergaande beperkingen opleggen. Zo mogen het komend seizoen alleen nog maar foto's van wedstrijdsituaties worden genomen. Beelden van toeschouwers mogen niet meer worden vastgelegd voor publicatie.
Fotografen die zich niet aan de regels houden, moeten hun materiaal inleveren. Aan hen kan de toegang tot stadions worden geweigerd. Dit voorstel van de Eredivisie NV (ENV), de organisatie van eredivisieclubs, wordt morgen besproken met vertegenwoordigers van de Nederlandse Sport Pers (NSP).
De Eredivisie NV laat via een woordvoerder weten dat ze "de rechten van de clubs beter willen beschermen om misbruik te voorkomen". In een document onder de titel 'accreditatievoorwaarden eredivisie 2004-2005' staat verder dat door de fotograaf "foto's nimmer worden gedistribueerd, aangeboden of openbaar gemaakt via vast of mobiel internet c.q. via mobiele technieken". Komend seizoen zullen de clubs zelf een 'goal alert' gaan exploiteren waarbij beelden van doelpunten naar GSM's worden verzonden.
Voorts mogen fotografen volgens de voorwaarden alleen nog maar foto's maken op "de door de medewerkers van de club aangegeven plaatsen binnen het stadion". Als een fotograaf zich "naar het oordeel van de club" niet aan de voorwaarden houdt, is hij "gehouden alle door hem tijdens de looptijd van het betreffende seizoen in het stadion gemaakte foto's, inclusief de daaraan gekoppelde auteursrechten, om niet aan de club over te dragen". De fotografen die voor een accreditatie voor voetbalwedstrijden in aanmerking willen komen, zijn verplicht de voorwaarden te tekenen.
Hans Verploeg, secretaris van de journalistenvakbond (NVJ), laat weten dat de gestelde voorwaarden "niet normaal" zijn. "Het verontrust ons dat sportclubs steeds meer grip op de media willen krijgen. Als een enorme rel op de tribune plaatsheeft, bepaalt de fotograaf zelf wel of hij daarvan een foto maakt", aldus Verploeg vanmorgen.
Bron: NRC Handelsblad
Fotografen die zich niet aan de regels houden, moeten hun materiaal inleveren. Aan hen kan de toegang tot stadions worden geweigerd. Dit voorstel van de Eredivisie NV (ENV), de organisatie van eredivisieclubs, wordt morgen besproken met vertegenwoordigers van de Nederlandse Sport Pers (NSP).
De Eredivisie NV laat via een woordvoerder weten dat ze "de rechten van de clubs beter willen beschermen om misbruik te voorkomen". In een document onder de titel 'accreditatievoorwaarden eredivisie 2004-2005' staat verder dat door de fotograaf "foto's nimmer worden gedistribueerd, aangeboden of openbaar gemaakt via vast of mobiel internet c.q. via mobiele technieken". Komend seizoen zullen de clubs zelf een 'goal alert' gaan exploiteren waarbij beelden van doelpunten naar GSM's worden verzonden.
Voorts mogen fotografen volgens de voorwaarden alleen nog maar foto's maken op "de door de medewerkers van de club aangegeven plaatsen binnen het stadion". Als een fotograaf zich "naar het oordeel van de club" niet aan de voorwaarden houdt, is hij "gehouden alle door hem tijdens de looptijd van het betreffende seizoen in het stadion gemaakte foto's, inclusief de daaraan gekoppelde auteursrechten, om niet aan de club over te dragen". De fotografen die voor een accreditatie voor voetbalwedstrijden in aanmerking willen komen, zijn verplicht de voorwaarden te tekenen.
Hans Verploeg, secretaris van de journalistenvakbond (NVJ), laat weten dat de gestelde voorwaarden "niet normaal" zijn. "Het verontrust ons dat sportclubs steeds meer grip op de media willen krijgen. Als een enorme rel op de tribune plaatsheeft, bepaalt de fotograaf zelf wel of hij daarvan een foto maakt", aldus Verploeg vanmorgen.
Bron: NRC Handelsblad
Hollywood heart-throb Johnny Depp has issued a chilling warning to paparazzi who photograph his children - stay away or "I'll bite your nose off!"
Depp lives a quiet life in France with his long-term love Vanessa Paradis and their children Jack, two, and Lily-Rose, five.
While Depp doesn't mind if snappers catch him on camera, he is fiercely protective of his young tots: "I'm warning the paparazzi. If you're going to get me have a long lens and make sure you're really far away because if I get my hands on you it could get ugly. I don't care if they take my photo - although I don't know why anyone needs another picture of me. I don't care if they Vanessa's photo, but when they take care of my kids, that I can't support. If I catch them I'll bite their noses off and swallow it."
Bron: Ireland Online.
Depp lives a quiet life in France with his long-term love Vanessa Paradis and their children Jack, two, and Lily-Rose, five.
While Depp doesn't mind if snappers catch him on camera, he is fiercely protective of his young tots: "I'm warning the paparazzi. If you're going to get me have a long lens and make sure you're really far away because if I get my hands on you it could get ugly. I don't care if they take my photo - although I don't know why anyone needs another picture of me. I don't care if they Vanessa's photo, but when they take care of my kids, that I can't support. If I catch them I'll bite their noses off and swallow it."
Bron: Ireland Online.
Ronald Koeman noemde de kritiek van Dick Advocaat op zijn persoon woensdag voor de microfoon van de NOS kleinzielig. Advocaat had dinsdag in het blad De Voetbaltrainer uitgehaald naar Koeman vanwege diens commentaar tijdens het EK in het programma Villa BvD. "Ik stoor me er niet aan", aldus Koeman.
"Als je weken op kosten van een tv-zender met je gezin in dure hotels mag zitten, voel je je al snel verplicht tot prikkelende uitspraken", zei Advocaat onder meer over Koeman.
"Ik ben kritisch geweest, maar altijd binnen de norm", reageerde de Ajax-coach. "Ik heb hem zelfs enkele malen in bescherming genomen. En wat betreft die hotelkosten, die worden voor alle gasten vergoed, ook voor Cruijff en Van Gaal. Maar goed, ik sta boven Advocaat. Ik maak me er verder niet druk om. Ik denk wel dat hij zijn tijd beter aan het Nederlands Elftal had kunnen besteden in plaats van naar al die TV-programma's te kijken."
Bravo Ronald!
Bron: Novum.
"Als je weken op kosten van een tv-zender met je gezin in dure hotels mag zitten, voel je je al snel verplicht tot prikkelende uitspraken", zei Advocaat onder meer over Koeman.
"Ik ben kritisch geweest, maar altijd binnen de norm", reageerde de Ajax-coach. "Ik heb hem zelfs enkele malen in bescherming genomen. En wat betreft die hotelkosten, die worden voor alle gasten vergoed, ook voor Cruijff en Van Gaal. Maar goed, ik sta boven Advocaat. Ik maak me er verder niet druk om. Ik denk wel dat hij zijn tijd beter aan het Nederlands Elftal had kunnen besteden in plaats van naar al die TV-programma's te kijken."
Bravo Ronald!
Bron: Novum.
Everyone loves to say that digital means you never have to buy film, that you can keep using your storage cards forever. But that's only if you keep them fairly well edited. Since it's a safe bet that most people aren't toting around multi-hundred-dollar 256mb or 512mb or even gigabyte memory cards (the way most pros do) you'll have to stop and edit down your take as you go in order to stay in business. This can be a real pain to do in bright sunlight, or when your kid's soccer game is in full swing and you desperately want to catch him or her in action. Frankly, I'd rather store my take in my pants – i.e.: shove in a new roll of film, stick the exposed roll in a pocket, and barely miss a beat – or a goal.
In fact, in addition to being hellaciously expensive (especially if you are a pro dumping all your old film gear for pro-level digital stuff) digital photography, especially on the post-production end, can be every bit as time-consuming (and, I believe, even more tiring) than the old film-based "wet darkroom" technology.
Part of the problem is that digital (done right, that is) expects you to do a lot more work yourself once you have taken a picture.
Where once you would have shot a roll of film, then handed it over to a lab to have prints made, now with digital you are expected to make your own prints on your own home computer. Remember: this is being asked of people that can't program their VCRs.
Theoretically at least, this presents a marvelous creative opportunity for the consumer to get exactly what he or she wants out of every single image that he or she has taken.
In fact, it's a monumental pain in the butt.
Frank van Riper in The Washington Post.
In fact, in addition to being hellaciously expensive (especially if you are a pro dumping all your old film gear for pro-level digital stuff) digital photography, especially on the post-production end, can be every bit as time-consuming (and, I believe, even more tiring) than the old film-based "wet darkroom" technology.
Part of the problem is that digital (done right, that is) expects you to do a lot more work yourself once you have taken a picture.
Where once you would have shot a roll of film, then handed it over to a lab to have prints made, now with digital you are expected to make your own prints on your own home computer. Remember: this is being asked of people that can't program their VCRs.
Theoretically at least, this presents a marvelous creative opportunity for the consumer to get exactly what he or she wants out of every single image that he or she has taken.
In fact, it's a monumental pain in the butt.
Frank van Riper in The Washington Post.
Je krijgt soms uitnodigingen waarbij je hart breekt omdat je er niet bij kan zijn.
Zoals voor een toneelvoorstelling in het Amsterdamse Bos, of een photo opportunity met Maria Sharapova...
WHAT: Photo opp for the inauguration of the Rogers terrace
WHO: Maria Sharapova, Wimbledon Champion
Jean Laporte, President, Eastern Region of Rogers Wireless
Eugène Lapierre, Director of Rogers Cup
WHEN: Tuesday, August 3, 2004 at 11:00 am
WHERE: Place Ville-Marie Esplanade
Access from Cathcart Street (at the end of McGill College
Avenue)
Montreal
Zoals voor een toneelvoorstelling in het Amsterdamse Bos, of een photo opportunity met Maria Sharapova...
WHAT: Photo opp for the inauguration of the Rogers terrace
WHO: Maria Sharapova, Wimbledon Champion
Jean Laporte, President, Eastern Region of Rogers Wireless
Eugène Lapierre, Director of Rogers Cup
WHEN: Tuesday, August 3, 2004 at 11:00 am
WHERE: Place Ville-Marie Esplanade
Access from Cathcart Street (at the end of McGill College
Avenue)
Montreal
dinsdag, augustus 03, 2004
De Groningse fotograaf Ewoud Broeksma heeft op kunstzinnig bedoelde wijze een aantal mannelijke topsporters, onder wie veel Olympiërs, naakt gefotografeerd. Broeksma wilde een fotoreportage maken waarin hij zijn voornaamste interesses (spieren en mannen) kon combineren.
Broeksma selecteerde zijn onderwerpen niet alleen op status of bekendheid. De sporter moest hem in de eerste plaats uiterlijk bevallen. Vandaar dat in de collectie ook relatief onbekende mannen als schaatser Dennis Kalker zijn opgenomen.
De foto's van de topsporters zijn deze maand op een expositie in fotogalerie Lichtzone in Groningen te zien. Vanaf 4 augustus is het publiek welkom. De toegang is gratis.
Bron: Algemeen Dagblad.
Broeksma selecteerde zijn onderwerpen niet alleen op status of bekendheid. De sporter moest hem in de eerste plaats uiterlijk bevallen. Vandaar dat in de collectie ook relatief onbekende mannen als schaatser Dennis Kalker zijn opgenomen.
De foto's van de topsporters zijn deze maand op een expositie in fotogalerie Lichtzone in Groningen te zien. Vanaf 4 augustus is het publiek welkom. De toegang is gratis.
Bron: Algemeen Dagblad.
President Bush's re-election campaign insisted on knowing the race of an Arizona Daily Star journalist assigned to photograph Vice President Dick Cheney. The Star refused to provide the information.
An organizer for the Bush-Cheney re-election campaign asked Teri Hayt, the Star's managing editor, to disclose the journalist's race on Friday. After Hayt refused, the organizer called back and said the journalist probably would be allowed to photograph the vice president. Danny Diaz, a spokesman for the president's re-election campaign, said the information was needed for security purposes.
"All the information requested of staff, volunteers and participants for the event has been done so to ensure the safety of all those involved, including the vice president of the United States," he said.
Diaz repeated that answer when asked if it is the practice of the White House to ask for racial information or if the photographer, Mamta Popat, was singled out because of her name.
Popat, a photographer with six years' experience, was on assignment Friday and unaware of the controversy. But she said she was glad the Star refused. "My race shouldn't have anything to do with my job," she said.
Bron: Arizona Daily Star.
Lees meer op het discussieforum van Sportsshooter.com.
An organizer for the Bush-Cheney re-election campaign asked Teri Hayt, the Star's managing editor, to disclose the journalist's race on Friday. After Hayt refused, the organizer called back and said the journalist probably would be allowed to photograph the vice president. Danny Diaz, a spokesman for the president's re-election campaign, said the information was needed for security purposes.
"All the information requested of staff, volunteers and participants for the event has been done so to ensure the safety of all those involved, including the vice president of the United States," he said.
Diaz repeated that answer when asked if it is the practice of the White House to ask for racial information or if the photographer, Mamta Popat, was singled out because of her name.
Popat, a photographer with six years' experience, was on assignment Friday and unaware of the controversy. But she said she was glad the Star refused. "My race shouldn't have anything to do with my job," she said.
Bron: Arizona Daily Star.
Lees meer op het discussieforum van Sportsshooter.com.
zondag, augustus 01, 2004
Jerry Lampen was zich vrijdag aan het Noordzeestrand bij Hoek van Holland aan het warmschieten voor de Olympische Spelen van Athene.
Na een zomerstop zijn de scherpte en vingervlugheid natuurlijk niet meer wat ze geweest zijn, en met een sloom reactievermogen heeft een fotograaf niets te zoeken op dat sportfestijn. Sportfotografie is óók topsport.
(Tot zover de Vipspotting-rubriek van deze week)
Na een zomerstop zijn de scherpte en vingervlugheid natuurlijk niet meer wat ze geweest zijn, en met een sloom reactievermogen heeft een fotograaf niets te zoeken op dat sportfestijn. Sportfotografie is óók topsport.
(Tot zover de Vipspotting-rubriek van deze week)